Попередження та Протидія булінгу
Попередження булінгу
План заходів з охорони дитинства
На виконання закону України «Про охорону дитинства» який визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення прав дитини на життя, охорону здоров’я, освіту, соціальний захист та всебічний розвиток, розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального культурного розвитку молодого покоління, виконання положень Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, Всесвітньої декларації про забезпечення виживання, захисту й розвитку дітей, Плану дій щодо її виконання та дотримання інших міжнародних актів.
№ п/п |
Заходи |
Термін виконання |
Відповідальні |
І. Нормативно – правове забезпечення попередження насильства та булінгу |
|||
1 |
Опрацювання нормативно – правових документів, щодо попередження насильства та булінгу. |
Жовтень, 2022 |
Директор, |
2 |
Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах та веб – сайті ДНЗ для ознайомлення батьківської громадськості |
Жовтень, 2022 |
Вихователь |
3 |
Невідкладне інформування, у разі виявлення випадку булінгу, відповідних органів, визначених Законом України від 18.12.2018 №2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» |
У разі виявлення випадку |
Директор |
4 |
Створення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в ДНЗ №63 (далі – Комісія) |
|
Директор |
5 |
Розслідування встановлених фактів булінгу (цькування) відповідно до чинного законодавства та в межах повноважень. |
У разі виявлення випадку |
Комісія |
ІІ. Робота з вихованцями ЗДО з питання запобігання насильства та булінгу |
|||
1 |
Спостереження за психологічним мікрокліматом у дитячому колективі |
Протягом навчального року |
Вихователь |
2 |
Формування навичок дружніх стосунків серед вихованців ДНЗ, проведення бесід з дітьми щодо забезпечення попередження насильства та булінгу, обговорення проблемних ситуацій |
Протягом навчального року |
Вихователь |
3 |
Створення морально безпечного освітнього середовища в ЗДО вільного від насильства та булінгу |
Постійно |
Виховатеь |
4 |
Проведення виставки дитячих малюнків: – «Моя сім’я» – «Дитячі мрії» – «Разом з друзями» |
Листопад Лютий Квітень |
Вихователь |
5 |
Бесіди, загадки, читання віршів, розгляд та обговорення ілюстрацій, перегляд мультфільмів, про дружбу, розучування та обігрування мирилок, розливі та дидактичні ігри,міні-заняття, СХД |
Постійно |
Вихователь |
ІІІ. Робота з колективом з питання запобігання насильства та булінгу |
|||
1 |
Анкетування педагогів: «Булінг в дитячому середовищі». |
Жовтень, 2021 Квітень, 2022 |
Вихователь |
2 |
Проведення профілактичної роботи щодо запобіганню булінгу в ЗДО |
Постійно |
Вихователь |
3 |
Опрацювання методичного посібника: «Навчіть дитину захищатися». |
Листопад |
Вихователь |
4 |
Висвітлення інформації: «Булінг – міф чи реальність» |
Жовтень, 2022 |
Вихователь |
5 |
Організація роботи «Скриньки довіри» для батьків і педагогів, оновлення інформації веб-сайту з проблеми запобігання та протидію булінгу. |
Листопад, 2022 |
Виховател |
6 |
Висвітлення інформації: «Насилля в дошкільному навчальному закладі» |
Січень, 2023 |
Вихователь |
ІV. Робота з батьками з питання запобігання насильства та булінгу |
|||
1 |
Консультації для батьків при вступі дітей до ДНЗ із Законом України «Про охорону дитинства» (розділ 2. Права та свободи дитини ст. 8,10) |
Постійно |
Директор |
2 |
Інформація для батьків: «Вчимося спілкуватися з дитиною» |
Листопад,2022 |
Вихователі |
3 |
«Як вирішувати дитячі конфлікти?» |
Грудень, 2022 |
Вихователі |
4 |
Консультація: «Як навчити дитину цивілізовано виражати гнів?» (профілактика булінгу) |
Лютий,2023 |
Вихователь-методист |
5 |
Розповсюдження інформації щодо профілактики булінгу: пам’ятки, листівки – інформаційні повідомлення в Viber – групах, Veb – сайті ДНЗ. |
Постійно |
Директор, Вихователь-методист, Педагогічні працівники |
6 |
Папка-пересувка «Щаслива дитина – щаслива родина» |
Протягом року |
Вихователі |
Протидія булінгу
Відповідно до Законів України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про запобігання і протидію домашньому насильству", "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щод протидії булінгу (цькуванню)", Плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 26.02.2020 №293, методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органам та службами, затверджених наказом Міністерства освіти і наук України від 02.10.2018 №1047, листа міністерства освіти і науки України від 10.08.2021 №1/9-406 "Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021-2022 навчальному році", з метою створення безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу в нашому закладі було затверджено План заходів, спрямований на запобігання та протидію булінгу (цькуванню в ЗДО "Сонечко")
Номери телефонів організацій і установ
та служб підтримки
1547 - Урядова гаряча лінія з попередження домашнього насильства;
0-800-500-225 або 116-111 (для дзвінків з мобільного) - телефонні номери Національної дитячої "гарячої" лінії;
0-800-213-103 (цілодобово та безкоштовно у межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів) - Контакт-центр для отримання безоплатної правової допомоги);
Telegram чат-бот "ДіїПротиНасильства" щодо протидії домашньому насильству, який надасть максимально вичерпну інформацію про домашнє насильство, підтримку та допомогу в цьому питанні;
Кол-центр Міністерства соціальної політики України з питань протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей за скороченими телефонними номерами:
- 1578- з питань протидії торгівлі людьми;
- 1588 - з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей.
Булінг (від англ. to bull— переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої. Булінг у ЗДО може проявлятися як тиск: психологічний, фізичний. Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.
Проблеми жорстокого поводження в дитячому середовищі приділяється найпильніша увага. Прояви насильства в дитячому садку відрізняється від насильства в школі. У початковій школі це група дітей, в дошкільному закладі окремі діти. Дуже рідко група дітей, ще рідше, коли залучається весь дитячий колектив. У дитячому садку при насильстві немає попередньої стадії обмірковування. Дошкільнята не усвідомлюють до кінця своїх дій. Відсутнє розуміння наслідків і почуття провини. Виправданням насильства є незначний проступок. Агресивна поведінка дітей розходиться з їх словами.
Хто провокує булінг в дитсадку
Булінг серед дітей дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:
Педагог або помічник вихователя:
· зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі;
· ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки;
· глузує із зовнішнього вигляду дитини;
· образливо висловлюється про дитину чи її батьків;
· проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини.
Батьки або члени сім’ї:
· б'ють та ображають дитину вдома;
· принижують дитину у присутності інших дітей;
· проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини;
· ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).
Усі діти потребують підтримки дорослих— батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.
Як міняється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО
Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:
Вдома:
· не хоче одягатися вранці;
· шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка;
· просить батьків забрати її із дитячого садка раніше;
· плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт – не контактує з однолітками у дворі;
· грає наодинці.
В дитячому садку:
· не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо;
· усамітнюється при будь-якій нагоді;
· часто губить свої іграшки або речі;
· бруднить чи псує одяг;
· грає поламаними іграшками;
· відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театралізації чиг рі;
· не має друзів у групі.
Що робити батькам
· У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.
· Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.
· Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.
· Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.
· Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися довго у ЗДО тощо).
· Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось вихователю чи помічнику вихователя.
· Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга.
· Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до адміністрації.
· Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу.
· Обов’язково рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.
· Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.
· Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.
Пам'ятайте: дитина, що стала учасником цькування (нападник, спостерігач або жертва), яку б позицію вона не дотримувалась при цьому, потребує серйозної роботи з дитячим психологом.